top of page

המחשבות משגעות אותי



המחשבות משגעות אותי

המחשבות שלנו עלולות להיות מקור בלתי נדלה של סבל בחיינו. הנטייה לחזור ולנבור בזיכרונות מכאיבים, רגע לא נעים במהלך היום, קושי שיש לנו במערכת יחסים, שאיפה שלא מתממשת – זוהי נטייה טבעית, אך מכאיבה. העיסוק החוזר במחשבות, כמו פצע מטריד שחייבים לגרד בו עוד ועוד, עלול גם להוביל לקושי נפשי חריף יותר כמו הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעת חרדה ועוד.

ברגע שייפסק הגירוד בפצע המטריד, כך גם יפתחו אפשרויות אחרות – למשל, הוא יוכל להגליד ולהירפא. אפשרות נוספת שתיפתח - נוכל להעביר את המאמצים הכבירים שהשקענו ב"גירוד" אל עבר מחוזות שיהיו מיטיבים ומקדמים יותר עבורנו.

הפרדה קוגניטיבית – ליצור מרחק בינינו לבין המחשבות

הפרדה קוגניטיבת היא מונח מתוך הגל השלישי של הפסיכותרפיה (גישות מבוססות מיינדפולנס). היא מהווה אחד מששת המרכיבים המשפיעים על הגמישות הפסיכולוגית שלנו. בעזרת הפרדה קוגניטיבית ניתן לשים לב למחשבות, מבלי לפעול על פיהם או להגיב להם באפן אוטומטית על ידי המשך נבירה בהם. יכולת זאת מפחיתה משמעותית את השפעה המחשבות עלינו ועל דפוסי ההתנהגות שלנו. יתירה מכן - היא מחזירה לידינו בחזרה את המושכות ומזכירה לנו אנחנו אלו שחושבים את המחשבות, ולא המחשבות חושבות אותנו.

סביב כל התכוונות לשינוי מופיעות אינספור מחשבות שעשויות לערער ולעכב את ההתקדמות למען מה שחשוב לך. בטיפול אנו נעזרים בשלל כלים שעוזרים ליצור בינך לבין המחשבות שלך את המרחק הנדרש כדי לפעול בחופשיות למען מטרותיך:

1. הגברת מוקדים של יציבות, כח, בטחון, רוגע: איתור וחיזוק מוקדים אלו מאפשר להמשיך להיות בתנועה, גם כאשר מופיעות מחשבות מערערות. (לקריאה נוספת בנושא – טיפול ממוקד חמלה).

2. חיזוק היכולת להניח למחשבה ולהתמקד ב"כאן ועכשיו": למחשבות יש נטייה לקחת אותנו לרוב לעיסוק בעבר או בעתיד. אולם, יש רק מקום אחד שזמין עבורנו לחיות ולפעול בו – ההווה. יש מגוון דרכים לחזק יכולת זאת, אחת מהן היא האימון המנטלי של תרגול מיינדפולנס.

3. ללמוד לשהות ולהגיב מול מצבי לחץ וחרדה: מצבי לחץ וחרדה משפיעים רבות על הלך המחשבה. היכולת להמשיך לשהות מול מצבים אלו ולשמור על מיקוד היא גורם משמעותי בהתמודדות עימם. לצד זה, בטיפול אנו נעזרים בכלים מעולם הCBT, הפסיכודרמה ועוד –גם כדי להרחיב את "ארגז הכלים", המאפשר להגיב באפן מיטיב למצבים הללו, ולא רק לשהות בתוכם.

לסיום, הנה סרטון קצר שממחיש כיצד ניתן ליצור מערכת יחסים חדשה ומיטיבה יותר עם המחשבות שלנו:


ליצירת קשר ולפרטים נוספים: אודי גולדשטיין MA

דרכי טיפול: פסיכודרמה, טיפול מבוסס מיינדפולנס, CBT גל שלישי, טיפול קבוצתי

קליניקה בכפר סבא\און ליין


bottom of page