סיוע לאדם במשבר
במאמר קודם פירטנו שבעה כוחות חיוניים להתמודדות עם משבר על פי מודל גשר מאח”ד, והרחבנו על החשיבות של זיהוי הכוח הייחודי לנו וחיבור אליו בזמן אמת, לצורך התגברות על תקופות בעלות אופי משברי. בקטע הקרוב נפרט עוד על סיוע בעת משבר, ולצורך כך נעזר בתאוריית התפקיד שמקורה בפסיכודרמה ובדרמה תרפיה כדי להבין טוב יותר את חשיבות התפקידים שהאדם מגלם בחייו לצורך בריאותו הנפשית.

החיים מלאים במרחבים ובתחומים שונים: עבודה, משפחה, זוגיות, חברה, הורות וכן הלאה. בכל אחד מהמרחבים האלה, ממלא האדם שלל של תפקידים. למשל בתחום העבודה: מנהל, איש צוות, קולגה. כל תפקיד משמר, מטפח ומוציא החוצה שלל איכויות. למשל, תפקיד של ניהול עשוי לדרוש לסירוגין – הובלה, אכפתיות, יצירתיות, יכולת לגייס ולרתום אנשים למטרות שונות וכו’.
אחד האפקטים של משבר הוא צמצום של המרחבים אליהם האדם רגיל ללכת ביומיום, שמוביל לכך שהאדם יגלם פחות תפקידים, ובהתאמה גם האיכויות השונות שיש בו – לא יקבלו ביטוי. מנהל שנבצר ממנו ללכת למקום עבודתו עקב משבר פיזי או נפשי, יביא פחות לידי ביטוי את האיכויות השונות המצוינות לעיל, לכן תרד תחושת המסוגלות והחיוניות האמורות לסייע לו להתמודד עם המשבר ולהתגבר עליו.
דפוס הסיוע לאדם במשבר
הרבה פעמים הנטייה הטבעית במפגש עם אדם קרוב במשבר, כוללת זהירות רבה, קושי לדבר בחופשיות, פחד לפגוע בשל חוסר הבנה או התאמה ועוד. מרכז השיח, באפן כזה או אחר – יהיה המשבר, הקושי, הפגיעה, חוסר התפקוד. מתוך כוונה טובה, הסביבה מתמקדת בכל אלו יותר ויותר, ובכך עלולה להנציח את המשבר.
עיסוק מתמשך במשבר, עשוי לגרום לאדם להיות מזוהה עם תפקיד “הקורבן” של האירוע ושל הנסיבות, וכך למעשה להרחיק אותו מתפקידים אחרים שיחברו אותו לכוחות החיוניים המסייעים בהתגברות על המשבר.
איך ניתן לעזור לאדם במשבר?
הנה כמה הצעות שמטרתן לאפשר לאדם לראות יותר את המציאות שמעבר למשבר, להתחבר לחלקים תפקודיים בתוכו, ולהגדיל את הבטחון והמסוגלות בהתמודדות:
לראות ולשקף לאדם את העובדה שאנחנו רואים את הקושי שהוא חווה, לשאול אותו לגביו ולהביע עניין וסקרנות. זהו השלב הראשון. חשוב מאד לבסס אצל האדם המצוי במצוקה שאנו רואים, מודעים, ומוכנים לשהות עמו בתוך הקושי. “דילוג” על שלב זה יותיר את מי שממולנו בודד ואפילו בתחושת נטישה.
שיתוף בקשיים משל עצמנו: במינון מתאים, שיתוף על קושי שלנו, והתייעצות לגביו מעבירה את האדם ממול לתפקיד אחר. בתפקיד זה הוא צריך להקשיב, להביע אמפתיה, להסתכל על קושי של מישהו אחר. בתפקיד הזה הוא משמש כתומך, וכך הוא מתחבר לכוחות וליכולות שלו. וכן – ברגע מתאים גם שיחה על הקושי שלנו אל מול המשבר יכולה לייצר שיח שוויוני ולגרום לכך שנישא את הקושי יחד, ולא לחוד.
חיבור למעגלי תמיכה נוספים: במידה והאדם הפסיק להיות בקשר עם חברים, משפחה, אנשים מהעבודה וכן הלאה – לרתום את אלה מחדש להתעניין או להציע לאדם לו אנו מסייעים ליצור קשר עימם. זאת מתוך הבנה שחידוש הקשר הוא לא רק עם האנשים עצמם, אלא גם עם החלקים התפקודיים שמסייעים להתגבר.
לבקש, להציע, לדרבן: התקווה והאמונה שלנו בכך שהאדם יכול לצאת מהמשבר, להמשיך לתפקד ואפילו להגשים את עצמו – באות לידי ביטוי בפועל בכך שאנו מבקשים, מציעים ומדרבנים אותו ללכת למקומות, לעשות דברים שהוא אוהב, לחזור למקומות בהם לקח חלק בחיים שלפני המשבר.
חיפוש משותף אחר מסגרות תמיכה אפשרויות: בהמשך לסעיף הקודם, התקווה והאמונה מתבטאת גם בחיפוש משותף אחר עזרה מקצועית ותמיכות נוספות שיוכלו לקדם את האדם לעבר רווחה, תחושת משמעות, בטחון ומסוגלות.
חשוב לזכור שמתן תמיכה לאדם החווה משבר עלולה לייצר שחיקה, קושי ואף וייאוש גם אצל הצד התומך. במידה ומדובר במשבר מתמשך רצוי לקבל תמיכה ועזרה מגורמים מקצועיים שיתנו עוד בטחון וידע. ניתן לקבל תמיכה וידע ללא עלות במרכזי ייעוץ והכוונה למשפחות הפזורים ברחבי הארץ.
מאמר מאת: אודי גולדשטיין
Comments