top of page

חפשו את הזרימה 😎

מתי בפעם האחרונה היית שקוע כל עמוק במשהו, עד כדי כך שכל דבר אחר איבד משמעות?

 

לחוויה כזו קרא מיהַי צִ'יקסֶנְטְמִיהַיִי (אפשר לכתוב את השם הזה באלף צורות, אבל "תזרמו" איתי😊), חוקר שנחשב אחד מאבות הפסיכולוגיה החיובית, זרימה (flow). מדובר בחוויות בהן הזמן "נעלם"👻 או "טס לך"✈️, שגורמות להנאה ושאת/ה מתלהב/ת לעשות.


אלה חוויות שמוציאות את המיטב ממך, והתחושה בהן היא של שליטה ומסוגלות💪


א.נשים שחווים זרימה, מתארים ומתארות התמזגות עם הפעילות.

חששות כגון: איך אני נראה.ית בעיניי אחרים.ות? כמה זמן חלף? האם אני עושה את זה נכון? פשוט נעלמות😶‍🌫️.

 

איך אפשר לייצר חוויות זרימה?

קשה יותר לייצר חוויות של זרימה כשאנו עוסקים בפעילויות פאסיביות (למשל צפייה בטלוויזיה), וחשוב להיות אקטיביים על מנת לחוות זרימה.


הפעילות אינה דורשת בהכרח הפעלת מיומנויות מורכבות או חשיבה מאומצת, אך כן דורשת מעורבות והשקעה מצד המשתתף.ת. הנה כמה מרחבים בהם תוכלו להנות מאיכויות הזרימה:

כתיבה✒️, ספורט🏄‍♀️⛹️, שיחה עם אחר/ת👨‍👧, מדיטציה🙇‍♂️, יוגה🧎‍♀️, ריקוד💃, נגינה🎼, משחק🤹‍♂️, יצירה🧵. כמובן שיש עוד 🙂

 

למה זה טוב?

שאלה מצוינת!! מחקרים מראים שככל שיש יותר חוויות של זרימה בתהליך של רכישת מיומנות (למשל ללמוד לנגן בגיטרה), כך הלמידה תהיה יעילה, מהירה ומהנה יותר.


מעבר לכך, לא.נשים שחווים יותר חוויות זרימה במהלך היום-יום, נהנים.ות מרווחה נפשית גבוהה יותר💆‍♂️, שביעות רצון רבה יותר, ואפילו מהנה יותר להיות בסביבתםן!👫.


חוויות זרימה נמצאו קשורות גם לחיבור בין יצירת משמעות, עשייה מתוך עמדה אותנטית, ויצירת מוטיבציה פנימית לעשות גם פעולות מעיקות יותר, שנראות לנו משעממות וחזרתיות📊.

 

טיפ קטן: הפכו את החיים למשחקיים יותר


במשחק טמונה האפשרות לזרימה מאחר והוא מעודד יצירתיות והנאה. ככל שנמשחק את הפעולות היומיומיות שלנו: עבודה, סידורים או מטלות בבית, כך יהיו בהן יותר הזדמנויות לחוויות זרימה.


אז איך ממשחקים שטיפת כלים? עמידה בתור? הקלדת נתונים לקובץ excel?

למישחוק סיטואציות נקדיש פוסט בהמשך :)


מאמר מאת ד"ר אריאל עזרא, מטפל וחוקר בתחום הפסיכולוגיה החיובית


bottom of page