top of page

קידום החלמה בבריאות הנפש

עודכן: 8 במרץ 2023

מודל CHIME – חמישה מדדים לקידום החלמה בבריאות הנפש

מודל ה-CHIME (חיבור, תקווה ואופטימיות, זהות, משמעות והעצמה) פותח כמסגרת להבנת החלמה מאתגרי בריאות הנפש. מודל זה הוצג לראשונה על ידי ד"ר מייק סלייד, פרופסור להחלמה בבריאות הנפש והכלה חברתית באוניברסיטת נוטינגהאם, בריטניה.

מודל CHIME מבוסס על הרעיון שההחלמה היא מסע אישי וייחודי הכולל יותר מסתם הפחתת סימפטומים. הוא מדגיש את החשיבות של התמקדות בחוזקות, במשאבים ובפוטנציאל הצמיחה של האדם, ולא רק במחלתו.

חמשת המרכיבים של מודל CHIME הם:

- מחוברות\שייכות: מרכיב זה מתייחס לחשיבות של קשרים ויחסים חברתיים בקידום החלמה. שייכות כרוכה בבנייה ותחזוקה של קשרים תומכים עם משפחה, חברים, עמיתים וספקי שירותי בריאות.

- תקווה ואופטימיות: מרכיב זה מדגיש את החשיבות של השקפה חיובית ואמונה ביכולתו של האדם להתגבר על אתגרים. לצורך כך נדרשת הצבת מטרות, תחושת מטרה והתמקדות בנקודות החוזק של האדם.

- זהות: מרכיב זה כולל פיתוח תחושת עצמי חיובית ומסתגלת.

- משמעות: מרכיב זה כרוך במציאת משמעות ותכלית בחיים, כמו גם חתירה להגשמה עצמית. לצורך כך נדרשת עבודה שיקומית המעודדת עיסוק בפעילויות משמעותיות ומהנות, המשתלבות עם המטרות והערכים של האדם.

- העצמה: מרכיב זה כרוך בנטילת תפקיד פעיל בהחלמה של האדם עצמו ובתחושת שליטה על חייו. לצורך כך יש לספק לאדם מידע לגבי מצבו, כלים לסנגור עצמי, כדי שיוכל לבצע קבלת החלטות מושכלות לגבי הטיפול ולקיחת אחריות על רווחתו.

מודל ה-CHIME נועד להוות מסגרת גמישה וניתנת להתאמה שניתן להשתמש בה במגוון מסגרות בריאות הנפש, כולל שירותי תמיכה קלינית, קהילתית ותמיכת עמיתים. הוא מדגיש את החשיבות של קידום פרקטיקות מוכוונות החלמה המתמקדות בנקודות החוזק, המשאבים ופוטנציאל הצמיחה של האדם.

מחקרים התומכים במודל CHIME

1. מדידת אוריינטציית ההחלמה של שירותי בריאות הנפש: סקירה שיטתית. המחקר ניתח 34 מדדים שונים של אוריינטציה להחלמה בשירותי בריאות הנפש ומצא שמודל CHIME היה המסגרת הנפוצה ביותר למדידת פרקטיקות מוכוונות החלמה. המחקר הגיע למסקנה כי מודל ה-CHIME מספק מסגרת שימושית להערכת אוריינטציית ההחלמה של שירותי בריאות הנפש.



2. בחינת הקשר בין מודל ההחלמה של CHIME לבין קשרים טיפוליים בסיעוד בבריאות הנפש. - מחקר זה חקר את הקשר בין מודל CHIME לבין קשרים טיפוליים בסיעוד בבריאות הנפש. המחקר מצא כי מודל CHIME היה מועיל להבנת האופי המורכב והדינמי של החלמה מאתגרי בריאות הנפש, וכי קשרים טיפוליים המבוססים על מודל CHIME היו קשורים לתוצאות טובות יותר עבור המטופלים.



3. יישום מודל CHIME בפרקטיקה קלינית: מחקר איכותני של טיפול ממוקד החלמה בבריאות הנפש. מחקר זה בחן את השימוש במודל CHIME בפרקטיקה הקלינית ומצא שהוא כלי שימושי לקידום טיפול מכוון החלמה. המחקר זיהה מספר נושאים מרכזיים הקשורים לשימוש במודל CHIME, כולל החשיבות של בניית אמון וקרבה עם מטופלים, קידום הגדרה עצמית וטיפוח תקווה ואופטימיות.


בסך הכל, מחקרים אלו מצביעים על כך שמודל ה-CHIME מספק מסגרת שימושית להבנת שיקום מאתגרי בריאות הנפש וקידום פרקטיקות מוכוונות החלמה בשירותי בריאות הנפש.


עריכה, תרגום ותוספות - אודי גולדשטיין

נכתב בסיוע AI ChatGpt



bottom of page