top of page

ג'וליאן רוטר ותאוריית מקור ומיקוד השליטה

ג'וליאן רוטר ותאוריית מקור ומיקוד השליטה


ג'וליאן רוטר היה פסיכולוג אמריקאי בעל שם שתרם תרומה משמעותית לתחום הפסיכולוגיה, במיוחד בתחום תיאוריית הלמידה החברתית. אחד המושגים הידועים ביותר שלו הוא מושג מיקוד השליטה, שהפך למסגרת בשימוש נרחב בפסיכולוגיה ובתחומים קשורים.


מיקוד שליטה מתייחס לאמונות של אדם לגבי המידה שבה יש לו שליטה על תוצאות מעשיו. לפי רוטר, לאנשים יכולים להיות מיקוד שליטה פנימי או חיצוני. אנשים עם מיקוד שליטה פנימי מאמינים שפעולותיהם והחלטותיהם קובעות את התוצאות שהם חווים. לעומת זאת, אנשים עם מיקוד שליטה חיצוני מאמינים שגורמים חיצוניים כמו מזל או גורל קובעים את תוצאותיהם.

לעבודתו של רוטר על מיקוד השליטה הייתה השפעה משמעותית על תחום הפסיכולוגיה. המושג שימש כדי להסביר מגוון רחב של תופעות, מהישגים אקדמיים, לשביעות רצון בעבודה ועד לתוצאות בריאותיות. בנוסף, חוקרים השתמשו במושג כדי לפתח התערבויות שיכולות לעזור לאנשים לעבור ממיקוד שליטה חיצוני לפנימי.

לדוגמה, מחקר הראה שאנשים עם מיקוד שליטה פנימי נוטים להיות עמידים יותר מול אתגרים ונוטים יותר לנקוט בפעולות לשיפור מצבם. לעומת זאת, אנשים עם מיקוד שליטה חיצוני עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר להרגיש חסרי אונים ולוותר לנוכח מצוקה. לפיכך, להתערבויות המסייעות לאנשים לפתח תחושת שליטה חזקה יותר על חייהם יכולות להיות יתרונות חשובים.


לסיכום, ג'וליאן רוטר היה פסיכולוג בעל השפעה רבה שתרם תרומה משמעותית לתחום הפסיכולוגיה. מושג מיקוד השליטה שלו הפך למסגרת בשימוש נרחב להבנת האופן שבו אנשים תופסים ומגיבים לעולם הסובב אותם. על ידי סיוע ליחידים לפתח תחושת שליטה חזקה יותר על חייהם, להתערבויות המבוססות על עבודתו של רוטר יכולות להיות יתרונות חשובים ליחידים ולחברה כולה.




Rotter, J. B. (1954). Social learning and clinical psychology. Prentice-Hall.

Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1-28.

Lefcourt, H. M. (Ed.). (1982). Research with the locus of control construct: Volume 1. Assessment methods. Academic Press.

Lefcourt, H. M. (Ed.). (1983). Research with the locus of control construct: Volume 2. Developments and social problems. Academic Press.

Peterson, C., & Seligman, M. E. (1984). Causal explanations as a risk factor for depression: Theory and evidence. Psychological Review, 91(3), 347-374.

Peterson, C., Maier, S. F., & Seligman, M. E. (1993). Learned helplessness: A theory for the age of personal control. Oxford University Press

bottom of page