top of page

משינוי מציאות לשינוי תפקיד

אחת המטרות בטיפול היא לסייע לאדם להגדיל את ארגז הכלים שיאפשר לו להתמודד עם קשיים ולהגשים את שאיפותיו. בקטע הבא נבחן כיצד הסתכלות על תפקידים יכולה לסייע לאדם להרחיב את התפיסה שלו לגבי עצמו, וכך לסגל ולטפח יכולות שיאפשרו לו לפעול אחרת כשהוא נתקל בקושי החוזר על עצמו ומביא אותו לחוויית תקיעות ותסכול.


רוברט לנדי, אחד מחלוצי הדרמה תרפיה, פיתח את תאוריית התפקיד, לפיה – ככל שהאדם מסוגל לגלם ולראות עצמו בתפקידים שונים, בהתאמה תיטב בריאותו הנפשי, יהיו לו החוסן הנפשי, תחושת הביטחון והמסוגלות להתמודד עם מגוון מצבים ולנוע להשגת היעדים החשובים לו.

כאשר אדם מגיע לטיפול, בהרבה מקרים, הוא תופס עצמו באפן מצומצם. התפיסה הזאת גורמת לו להיות בתפקיד מאד מסוים, אותו מכנה לנדי – “תפקיד דומיננטי”. לדוגמה, אדם שעובר משברים, קשיים, ומצבים קשים, יכול להיכנס לתפקיד הקורבן. כל תפקיד נושא עימו שלל איכויות. בתפקיד הקורבן, רואה עצמו אותו אדם נזקק, חסר מזל, חסר יכולת לשלוט באירועים וכן הלאה.

בכדי לעזור לאדם זה לסגל תפיסה עצמית אחרת ומיטיבה, מציע לנדי לחפש את ה“תפקיד הנגדי”. התפקיד הנגדי הוא אינו ההיפך הגמור, ואינו המצאה או בדיה – אלא תפקיד כלשהו שנמצא שם ברקע, ובמידה והאדם יצליח להבחין בו ולטפח אותו – זה יעזור לו לפתח תכונות שונות שיגדילו את טווח ההתמודדות שלו. התפקיד הנגדי לתפקיד הקורבן הוא לרוב תפקיד הגיבור. דרך הסתכלות על החיים והקשיים מתוך תפקיד הגיבור, משתנה התפיסה העצמית, והאמירות כלפי העצמי גם כן: “עברתי את כל האירועים האלה, ואני עדיין כאן, עדיין יש לי שאיפות לצאת, אני לא מוותר”. מתוך תפקיד הגיבור מפתח האדם איכויות של אומץ, תקווה, אמונה וכו’.

את המטפל רואה לנדי ב“תפקיד המנחה”, שעוזר למטופל ליצור גשר בין התפקיד הדומיננטי לתפקיד הנגדי, בדרכים שונות.

דוגמאות לתפקידים: הבוגר האחראי, הליצן, הסדרן, המגשר, רס”ר המשמעת, השוטר הטוב, השוטר הרע, המרצה, ילד טוב ירושלים, המורד, המצוברח, הפסימי הנצחי, האופטימי הנצחי, גננת, מדריך רוחני, המציל, הסנגור ועוד. כל אחד מהתפקידים יכול באירוע מסויים לסייע ולעזור, ובאותה מידה, במידה והאדם מתקבע בו – יכול לייצר תסכול, תקיעות וחוסר בגמישות.

תרגול להרחבת רפרטואר התפקידים

נסו לחשוב על סיטואציה חוזרת ונשנית היוצרת חוויית תקיעות ותסכול. דמיינו אותו לרגע, על במה, כאילו אתם יושבים בתאטרון ורואים מחזה רואים מחזה. כשאתם רואים עצמכם מהצד, נסו להבין באיזה תפקיד אתם. הסתכלו על הדמות שלכם במחזה והזה, ובדקו – למה דווקא היא בתפקיד הזה? כמה זמן היא כבר שם? היא מעוניינת בכך? מה היא מרוויחה בכך שהיא בתוך התפקיד הזה? מה המחיר שהיא משלמת? האם המחיר עולה על הרווח?

לבסוף שאלו את עצמכם: אם הייתי “מלוהק” מחדש להצגה הזאת, והיו נותנים לי לבחור באיזה תפקיד להיות – איזה תפקיד הייתי בוחר?

סימון התפקיד ממנו אנו רוצים ליצור מרחק, ולצד זה איתור התפקיד אותו נבקש לטפח – אלה הם מפתחות מרכזיים לשינוי דפוס הפעולה המוביל לתסכול ולתקיעות. טיפוח “התפקיד הנגדי” יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות ומגוונות. השימוש בדרמה מושתת על תפיסה טיפולית יצירתית המסייעת לאדם למצוא דרך להביא ל”קדמת הבמה” חלקים המגבירים את היכולת לתגובה ספונטנית. דווקא בזמנים בהם תחושת ה”אין מוצא”, המלווה בתקיעות ובתסכול גוברת, הגישה לחלקים ותפקידים אלו מאפשרת לפרוץ דרך ולהתקדם להגשמת שאיפות משמעותיות בחיים.



bottom of page