top of page

טיפול נפשי און ליין

“..השתתפתי באחת ההרצאות של פרויד. בדיוק הוא סיים את האנליזה של חלום טלפאתי. בעת שהסטודנטים יצאו, הביט בי בתוך הקהל ושאל אותי במה אני עוסק. השבתי לו “ובכן, ד”ר פרויד, אני מתחיל מאיפה שאתה מפסיק. אתה פוגש את האנשים בסֶטינג המלאכותי של משרדך. אני פוגש אותם ברחוב ובבתיהם, בסביבתם הטבעית. אתה מנתח את חלומותיהם. אני נותן להם אומץ לחלום שוב. אתה עושה להם אנליזה ומפרק אותם לחלקים. אני נותן להם לשחק את התפקידים המסוכסכים של עצמם ועוזר להם לאסוף את החלקים יחדיו בחזרה”. (ד”ר יעקב לוי מורנו 1912)

אם הגעתם עד כאן, ייתכן שאתם שואלים את עצמכם – “אבל מה הקשר בין זה לבין טיפול און-ליין?!”


לא בכדי בחרנו בקטע שנכתב בשנת 1912, כנקודת מוצא לנושא של טיפול מרחוק: זהו תיעוד לכך שמאז ומתמיד, טיפול ניתן בצורות, דרכים ואפנים שונים.

לא כל אדם יכול להגיע לטיפול. ייתכן שזה נובע מסיבה כלכלית, מחוסר רצון לקחת חלק בתהליך, אולי זה בשל העומס שהוא נתון בו ביומיום ולפעמים זה פשוט חוסר אמונה בכך שיכול להיות שינוי. כיום הגישה לפיה טיפול אמור להגיע ולהיות מונגש אל המטופל ולא להיפך, היא המובילה בשטח, או לכל הפחות הולכת שכם אל שכם עם הגישה הטיפולית הקלאסית.

המרחב הווירטואלי הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, החל בהיבט האישי וכלה בהיבטים נוספים כמו, פנאי חברה ותעסוקה. יש מי שהמציאות תוביל לכך שאך ורק במרחב זה יתאפשר לו לקבל טיפול. טיפול מיטיב דורש יצירת קשר משמעותי, העוזר לפתח הבנה ואמפתיה ולקדם את המטופל לעבר מטרותיו. הקשבה פעילה, אמפתיה, הפגנת אכפתיות – כל אלה בהחלט אפשריים גם באון ליין, יחד עם זאת מאחר ולא ניתן לראות את מלוא שפות הגוף זה של זה, נדרשים תשומת לב ופרקטיקה מעט שונה לעתים, המושתתים על עמדה יותר אקטיבית ביחס לתהליך. הנה כמה הצעות המקדמות תהליך אפקטיבי בטיפול מרחוק:

סביבה מתאימה: כמו בקליניקה, חשוב שסביבת הטיפול תהיה נעימה. חשוב לשמור על סביבה שקטה, עם תאורה מספקת ולמקם את המצלמה באופן יציב וסטטי, שמצליח לתפוס בזווית ישרה ככל הניתן את הראש ותחילת פלג הגוף העליון.

שקיפות: בנייה משותפת של התהליך לאורך הדרך, כולל שיח על המטרות והאסטרטגיות הטיפוליות.

הקשבה פעילה: הנהונים ומחוות גופניות שונות הולכות לאיבוד לעתים במרחב הווירטואלי. הקשבה שיש בה יחס מילולי לנאמר, שיקוף לתכנים השונים, עוזרת להגביר את תחושת האמפתיה הנחוצה בטיפול.

משוב: הזמנה לשיח פתוח לגבי דיוקים בנוגע לנוכחות המטפל ולגבי התקדמות התהליך, תמנע אי הבנות ותסייע לקדם התהליך לפי הצרכים המתאימים למטופל.

הסברים לגבי שתיקות, התערבויות והצעות: שתיקות הן חלק מהמרחב הטיפול, הן מאפשרות לשהות בתוך רגעים מורכבים וכך גם לתכנים משמעותיים לעלות. הבחירה של המטפל לא להגיב לשקט הנוצר היא התערבות בפני עצמה. במרחב הווירטואלי חשוב להסביר התערבויות שונות, אחרת המטופל עשוי להרגיש בדידות, “נטישה”, אפילו כעס. מאידך, אמירה כמו: “הדברים שאמרת קצת לקחו אותי למחשבות, אז לקח לי זמן להגיב…”, עשויים ליצור קרבה והבנה טובה יותר של התהליך.

לסיכום, המרחב הווירטואלי הוא חלק מחיינו, וכן – גם טיפול און ליין. טיפול אשר יוצא מגדרות הקליניקה, כאילו גם מכיר במציאות בחוץ שלעתים היא לא פחות חשובה מהמציאות הפנימית לצורך יצירת שינוי. טיפול און ליין מפיק תוצאות משמעותיות, ודורש מידה של אקטיביות ופתיחות בתוך המפגש, משני הצדדים.


bottom of page