עצמי כהקשר
עצמי כהקשר: המילה persona בלטינית משמעותה מסיכה. תרגום המילה personality באנגלית היא אישיות. הבחירה לשים את המילה מסכה בתוך המילה אישיות היא כנראה לא מקרית. בהינתן אישיות בריאה, מקבל האדם רשות "להחליף מסכות". אפשרות להתנהג ולהתנהל שונה בבית, בעבודה, עם חברים וכמובן במצבים שונים – איום\דייט\ראיון עבודה\וכיוצ"ב.
ההפרדה הזאת גם עוזרת ליצור תפיסה עצמית חומלת יותר. במידה ונכשלנו במבחן לא "נשרוף" את עצמנו בכל האגפים ונגיד לעצמנו – "איזה כשלון חרוץ אני בכל תחום בחיי!". במקום זאת, נדע למסגר את האירוע – "נכשלתי כאן, בסיטואציה הספיציפית הזאת ובנסיבות שהיו לה".
היכולת לראות את העצמי כמשהו שהוא לא קבוע ומותר לו להשתנות מסיטואציה לסיטואציה ומרגע לרגע תורמת משמעותית לגמישות פסיכולוגית ומגדילה את טווח הפעולה והספונטניות שלנו. (The Essential Guide to the ACT Matrix : A Step-by-Step Approach to Using the ACT Matrix Model in Clinical Practice)
שלוש התנסויות קבוצתיות לשיפור היכולת לתפוס את העצמי כהקשר:
התנסות 1: מי את.ה?
מתי זה מתאים?
- אחרי שהתבססה היכרות ראשונית בקבוצה
- רגעים בתהליך בהם אנו מרגישים צורך להזכיר לקבוצה את שלל המשאבים שלה
- כשיש התקבעות בדרך שבה אנשים רואים עצמם בקבוצה
ההתנסות
- מבקשים מהמשתתפים ללכת בחדר ולשאול כל אדם שהם: מי את.ה? ההנחיה היא שאסור לחזור על אותה תשובה פעמיים. ההנחיה לפעילות הזאת יכולה להיות פתוחה, אך אפשר גם לתת מעט הסבר מראש, כמו: התשובה יכולה להיות כל תפקיד שמילאתם אותו שאתם ממלאים כיום – ביולוגי (גבר, אשה....) חברתי (ליצן, סוליסט, מנהיג), משפחתי (אח קטן, אבא...) תכונה שמגדירה (מעופף, חולמני, מורד).
- הניסיון מראה שגם כשההנחיה פתוחה, מהר מאד מתחיל מעין "בריינסטורמינג" אנשים לוקחים השראה מהתשובות זה של זו והופכים יצירתיים ככל הההתנסות נמשכת.
רציונל\איך זה עוזר?
- התרגיל מזכיר לחברי וחברות הקבוצה את השפע הקיים בהם – כקבוצה וכיחידים
- פותח לשיח על חלקי עצמי ש"התקבעו", חלקי עצמי שהייתי רוצה לתת להם יותר מקום
- מאפשר למשתתפים.ות להביא עוד צדדים שטרם הגיעו לקבוצה, ולקבל עליהם הכרה.
- תרגול של תנועה ומעבר בין חלקי עצמי
התנסות 2: כפיל
מתי זה מתאים?
- בכל רגע שבו אנו מרגישים שחברי הקבוצה ממש רוצים לומר על עצמם משהו, אבל יש מחסום שעוצר אותם
- במינוחי הבודהיזם – כשאורח הטשטוש בא לביקור בקבוצה. יש איזשהי תחושה של עננה, כובד, עייפות – שהיינו רוצים לפגוש ולהבין.
- כשרוצים לעבוד על חמלה, אמפתיה, זולתנות, אחדות.
ההתנסות
- לאחר שיח קבוצתי פותח\דופק אפשר לתת את ההנחיה הבאה: לפעמים יש משהו נוסף בתוכנו שהיינו רוצים.ות לבטא וקשה לנו לעשות זאת. כאילו יש חלק שלא מקבל מקום. אם אתן מרגישות שהחלק הזה נמצא שם ומבקש מקום, אתן מוזמנות להיות כפיל לעצמכן - לעמוד לרגע מאחורי הכיסא של עצמכן, ולומר את המשפט שהחלק הזה רוצה לבטא.
- הנחיית המשך\נוספת – אם אתן מרגישות שיש מישהו אחר בקבוצה שתוכלו להיכנס לנעליו, כדי לעזור לו לבטא את החלק הזה, תוכלו לשאול אותו: אני יכולה להיות כפיל שלך לרגע? אם הוא עונה בחיוב, אז להיעמד מאחוריו ולומר את המשפט שהחלק הנוסף היה אומר. במידה והכפיל נכון לו, הוא יחזור על המשפט, במידה ולא – הוא יתקן אותו באפן שמרגיש לו מדוייק.
- דגשים: הדגמה של המנחה את הכפיל היא מומלצת. המנחה יכול לתת מודל לאמפתיה והאיכויות של הכפיל.
רציונל\איך זה עוזר?
- הכפיל נותן אפשרות להביא קצת מה"מאחורי הקלעים" שלנו. מאחורי הקלעים נמצאים חלקים שלא מקבלים מקום מסיבות שונות. ההזמנה להביא אותם לקדמת הבמה מרחיבה את היכולת להביא עוד חלקי עצמי לידי ביטוי. יתירה מכך, לפתע אנו מקבלים הערכה על חלקים שלא חשבנו שיש מה להעריך בהם, כמו: פגיעות, חוסר בטחון וכיוצ"ב. (קיסרי,ש., רז, נ., וקובלסקי, ר., (2018). מקנזי עולה לבמה: מודל של התפתחות הקבוצה דרך תבניות בפסיכותרפיה בתיאטרון פלייבק. מקבץ: כתב בעת הישראלי להנחיה ולטיפול קבוצתי. 23 (1), 73-90.)
התנסות 3: תפקיד דומיננטי-תפקיד נגדי
מתי זה מתאים?
- אחרי היכרות ראשונית, ברגע שמשתתפי הקבוצה כבר "רגועים" שהם הביאו לידי ביטוי את התפקיד הדומיננטי שלהם.
- כשמרגישים שמתחילים לצוץ קונפליקטים\כשמעוניינים לעבודה על קונפליקטים - למשל בשלב ההיפרדות וההיבדלות בקבוצה.
ההתנסות:
- מחלקים את הקבוצה לשלשות
- בכל שלשה משתתפת אחת משתפת בחוויה כלשהי שיוצרת תסכול בחייה. שני המשתתפים האחרים מאזינים באפן סקרן ופתוח, כמה שפחות שאלות יותר טוב 😊
- בתום השיתוף, המספרת עוברת למצב התבוננות. המשתתפים האחרים משקפים את החוויה בדרך הבאה: משתתף אחד מבטא בגוף ראשון, את המונולוג של התפקיד הדומיננטי. לאחר מכן מבטא המשתתף השני בגוף ראשון את המונולוג של התפקיד הנגדי. לבסוף – שני התפקידים משוחחים זה עם זה. לרוב מה שתראה המשתפת בשלב זה הוא קונפליקט סוער בין שני הקולות.
- מזה תפקיד דומיננטי? תפקיד שאנו מאד מזוהים עימו
- מזה תפקיד נגדי? תפקיד שנמצא שם ברקע, חלק עצמי שרוצה מאד לקבל מקום, אך אנו לא מקדישים לו תשומת לב מספקת כדי שיתפתח. Landy J Robert (2000)i ROLE THEORY AND THE ROLE METHOD OF) DRAMA THERAPY [In: Penny Lewis & David Johnson (eds.). Current approaches in (Drama Therapy Chapter 4 - p. 50-69, Springfield, Il.: Chanles Thomas,
רציונל\איך זה עוזר?
- בזכות הקשבה פתוחה וסקרנית, מצליחים המשתפים לאתר זה עברו זו – חלקי עצמי שהתקבעו וחלקי עצמי נוספים.
- המשתף מבחין מהצד בחלקי העצמי שלו, חוויה זאת יכולה לעורר תובנות ומחשבות כמו: "וואו, אני משלם מחיר כל כך כבד על התפקיד הזה" או "מה באמת, יש בי גם את החלק הזה?!"
Comments