top of page

גמישות פסיכולוגית קבוצתית

מגע עם הרגע הנוכחי


גמישות פסיכולוגית בעבודה קבוצתית

מגע עם הרגע הנוכחי


אנחנו לא יכולים לפעול אתמול ואנחנו לא יכולים לפעול מחר. כל התנהגות שלנו יכולה להתרחש אך ורק ברגע הזה (moran 2020).


כמו בהרבה מקרים, אקט מציעה לנו גישה הגיונית ופרקטית, לפיה ככל שנהיה מיומנים בנוכחות בהווה נוכל להבין טוב יותר דפוסים מקבעים ואת השפעתם, ובהתאמה לבחור בפעולות שיטיבו עמנו ויקדמו את הערכים שלנו.


משתתפים בקבוצה חווים לא פעם תחושות ורגשות בעצימות גבוהה, המובילים אותם לשלל תגובות: פרישה מהקבוצה, התנתקות, זעם כלפי אחרים בקבוצה ועוד (יאלום 2005). היכולת להפנות תשומת לב פתוחה לתחושות, לרגשות ולמחשבות ברגע ההווה יוצרת ויסות

Norman A. S. Farb et al. 2007)) המסייעת לחברי הקבוצה לומר את אשר על ליבם בדרך - צעד משמעותי לקידום תחושות אמפתיה ואינטימיות.


בנוסף, שהייה עם התכנים העולים בקרבם ברגע ההווה תורמת למשתתפים בזיהוי נושאי הליבה, העומדים מאחורי השלכות והיסקים לגבי אחרים בקבוצה ובחייהם, יכולת המסייעת להם בקריאה מיטיבה והולמת יותר את המציאות העכשיווית (זוהר 2018). "אני לא באמת מתמודד כאן עם חברי לקבוצה דוד, כמו עם תחושת רגשי הנחיתות שעולה בי כשדוד מדבר, שמוכרת לי ממקומות אחרים בחיי..." – זוהי סוג התובנה המתאפשרת מתוך יצירת המרווח בין התחושה הראשונית לנרטיב שראשנו הקודח יוצר בעקבותיה (זוהר 2018) ובעזרתה אפשר לנתב את המאמץ הטיפולי למרחבים הנושאים פרי.


להלן שלוש הצעות להתערבות, שמטרתן לטפח את היכולת הקבוצתית והאישית למגע עם רגע ההווה:


התנסות 1 – עבודה אישית בתנועה


מתי זה מתאים?

- העבודה הרגשית המשותפת בקבוצה יכולה להיות אינטנסיבית וליצור תחושת "מחנק". תחושה מסוג זה יכולה להופיע ברגעים שונים בתהליך הקבוצתי, ואופיינית לשלב הספרציה-אינדיבידואציה, כשהצורך הוא להיפרדות ולהגדרה עצמית (Mackenzie, R. K. & Livesley, W. J. 1983). ההתנסות המוצעת שולחת את המשתתפות לעבודה אישית והתבוננות פנימה ואינה דורשת לייצר אינטראקציה עם האחרות.




ההתנסות

- מחלקים לקבוצה דף רגשות מפורט ככל הניתן.

- לאחר שהמשתתפות עיינו בדף, הן מתבקשות לבחור רגש אחד בו מעוניינות להתמקד כעת.

- בשלב זה מתחילה העבודה בתנועה. ההנחיה הראשונית היא למקם את הרגש הנבחר בגוף ולנוע במרחב עימו. המנחה מסייעת למשתתפות לבדוק את השפעת הרגש ברמה התחושתית על ידי הנחיות\הצעות שונות: באיזה אפן התחושה גורמת לנוע? מה רמת העצימות של התחושה בסקאלה של אחד עד עשר? איך התחושה כשאני מנסה להגביר האפקט שלה ל-10? להפחית אותו ל-1? וכך הלאה.

- לאחר כמה רגעים מבקשת המנחה מהמשתתפות לעצור בעצימת עיניים, ושואלת: איזה רגש עולה עכשיו? יחד עם הרגש החדש יוצאים עוד פעם למסע עם אותן הנחיות פחות או יותר. ניתן לעשות סבב נוסף, במידה וחשים שהקבוצה נענית להתנסות.

- בתום ההתנסות אפשר להזמין את המשתתפות לשיתופים ולאיסוף.


רציונל\איך זה עוזר?

- ההתנסות נותנת מרחב לחקירה סקרנית, מודעת ומשחקית של רגשות וההשפעה הפיזית שלהן. התבוננות זאת עוזרת לקחת אחריות כלפי רגשות מציפים, ולסגל עמדה אקטיבית המפחיתה חוסר אונים (וייט מ' ואפסטון ו' 1999).

- תשומת הלב לתחושה החווייתית המשתנה מפחיתה את הגישה המקובעת והקשוחה כלפי הזהות העצמית (זוהר 2018) ואת הסיכוי ש"נלביש" על חוויית העצמי הכוללת שלנו תחושות שהתעוררו סביב התרחשויות נקודתיות (Norman A. S. Farb et al. 2007).


התנסות 2: הרוצח

מתי זה מתאים

- משחק קליל שמתאים לשלבים ראשוניים, כשמעוניינים לסייע למשתתפים להכיר זה את זו, לזרום, ליצור אינטראקציות קצרות וכיוצ"ב. משחקים מסוג זה עונים על הצורך הראשוני של המשתתפים לחוש שייכות (Mackenzie, R. K. & Livesley, W. J. 1983).


ההתנסות

- הקבוצה עומדת במעגל. אחד המשתתפים (ה"רוצח") מתחיל ללכת בצעדים מדודים לכיוון משתתף אחר מן העבר השני. בכדי "להינצל" על המשתתף להסתכל בעיניים של אחד מחברי הקבוצה האחרים, ולקוות שאותו חבר קבוצה ינקוב בשמו לפני שה"רוצח" יגיע אליו.

- יש מגוון דרכים להפוך את ההתנסות למשחקית יותר, בהתחשב בגיל ובהקשר. למשל – מי שנרצח יושב\עומד מאחורי מי שרצח אותו וכך הלאה.


רציונל\איך זה עוזר?

- מטרת התרגול הבודהיסטי לסייע לאדם לא להוסיף סבל עודף על הכאב הקיים והבלתי נמנע, באמצעות טיפוח איכויות התודעה הערה: מיינדפולנס, חקירה של תופעות, חיוניות, שמחת התרגול, ריכוז עמוק ויציבות מנטליים שמחה (ליבליך 2020). משחקים רבים מהווים קרקע לטיפוח איכויות התודעה הערה. ההגדרות הפשוטות של המשחק, כמו גם העובדה שזה רק משחק (אין באמת רוצח ;) יוצרות מימד של רוגע ומיקוד, בו ניתן לגלות את השמחה הפשוטה של החוויה ברגע הזה. העובדה שטעויות\הפסדים הם חלק מובנה בתוך המשחק עוזרת ליצור תשתית בריאה לחקירה של תופעות בקבוצה, שכן – בלי רשות להתבלבל ולטעות אי אפשר ללמוד.

התנסות 3: הסיפור העכשיווי: שיתוף סנדביץ' (זוהר 2018)


מתי זה מתאים?

- כאשר רוצים לעזור לקבוצה להרפות מהרציונל ולהתחבר לתחושות ולרגשות. לעתים השיח הקבוצתי הופך להיות שכלתני, ומוביל את הקבוצה והמנחה להרבות בהסברים ובמאמצים להבין דרכי פעולה, הנחיות, הקשרים של התרחשויות בתוך הקבוצה לחיים שמחוץ לקבוצה ועוד. שיח מסוג זה עלול להקשות על משאלת הלב של הקבוצה להגיע לידי אינטימיות להתממש (Mackenzie, R. K. & Livesley, W. J. 1983).

- כאשר חברי הקבוצה כמעט ואינם שוהים בחוויה הנוכחת. רגעים כאלה מתאפיינים בתגובתיות של המשתתפים זה לזו ובהסקת מסקנות שלאו דווקא מדויקות או מיטיבות (זוהר 2018).


ההתנסות בזוגות

- בני הזוג יושבים זה מול זו וקובעים ביניהם מי משתף ומי מקשיב.

- משך השיתוף כ-7 דקות. במהלך 2 הדקות הראשונות משתף הדובר רק על התחושה הפיזית – חום, קור, לחץ בחזה, כאב בגב, עיניים מוצפות, עייפות וכיוצ"ב. במהלך 5 דקות הבאות משתף הדובר סיפור כלשהו מחייו, ייתכן שהסיפור עולה בו אסוציאטיבית או שזהו רגע שעסוק בו בזמן האחרון. 2 הדקות האחרונות: שיתוף המתמקד בתחושות הפיזית.

- לאחר שני הסבבים ניתן מעט זמן לזוגות\לשלושת לשוחח על חוויית השיתוף וההקשבה.

רציונל\איך זה עוזר?

- ההנחיה עוזרת להרפות מן ההסברים, לקבל ולתת נראות זה לזו על עצם היותנו. באפן זה מתאפשרות אינטימיות והכרת רבדים שונים בחוויה של חברי הקבוצה.

- הפרדה בין הסיפור לבין החוויה עוזרת ליצור רווח בין השניים ובכך מפחיתה את ההיסקים האוטומטיים לגבי הדרך בה חברי הקבוצה תופסים את המציאות (זוהר 2018). תפיסה מחודשת מסוג זה יכולה לייצר שינויים מהותיים בקבוצה, ולהתמיר תחושות מסוג איום ובדידות לחוויה של הזדמנות ושותפות.


לסיום, אצטט מדבריו של טיך נהאת האן, מתוך הנחיית המדיטציה שלו:

"להיות בחיים ולדעת שאת.ה בחיים, זהו הנס הגדול מכל הניסים. ואם אינך חוזר.ת לרגע ההווה אינך יכול.ה לגלם את הנס הזה. בנשימה פנימה אני מעגן.ת את עצמי ברגע הזה. בנשיפה החוצה אני מבין.ה שזהו רגע נפלא. למעשה זהו הרגע היחידי שזמין בשבילי לחיות"

((Han 2018.


אודי גולדשטיין MAAT

קליניקה פרטית בכפ"ס

ליצירת קשר: 050-6614594


מקורות


Moran D.J 2020, Contact With the Present Moment: A Core Process in the ACT Hexaflex Model, youtube, https://www.youtube.com/watch?v=7MM6KcvAwoY


יאלום א', טיפול קבוצתי תיאוריה ומעשה, פרק 2: למידה בין אישית, הוצאת כנרת והוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס האונ' העברית ירושלים 2006


Norman A. S. Farb, Zindel V. Segal, Helen Mayberg, Jim Bean, Deborah McKeon, Zainab Fatima, Adam K. Anderson (2007), Attending to the present: mindfulness meditation reveals distinct neural modes of self-reference, Social Cognitive and Affective Neuroscience, Volume 2, Issue 4, December 2007,


זוהר (שנטם) ד' 2018, תקשורת קשובה – מיינדפולנס בשדה הקשר, בתוך ליבליך מ' (עורכת), מיינדפולנס כאן ועכשיו – תרגול, הגות ויישומים, הוצאת כתר 2018


Mackenzie, R. K. & Livesley, W. J. (1983). A developmental model for brief group therapy. Advances inGroup Psychotherapy, Monograph 1, 101-116, International Universitiy Press.


וייט מ' ואפסטון ו', אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות, הוצאת צ'ריקובר 1999


ליבליך מ’, שבילי המיינדפולנס בבודהיזם, פרק 2 :מתחת לאבק – לחשוף את התודעה הערה, הוצאת כתר 2020


Moran dj 2020, Contact With the Present Moment: A Core Process in the ACT Hexaflex Model, youtube, https://www.youtube.com/watch?v=7MM6KcvAwoY


Han t. n. 2018, Calm - Ease | Guided Meditation by Thich Nhat Hanh, youtubeתhttps://www.youtube.com/watch?v=FypiLkTTGMo&t=1733s



bottom of page