מטריקס פסיכודרמתי: צעד קטן לאדם שאני רוצה להיות
- Udi Gold
- 29 ביוני
- זמן קריאה 8 דקות
עודכן: 29 ביוני
"סופרמן מציל את העולם,
קלארק קנט סתם כתב בעיתון.
השם, נתן לי מנגינה
נתן לי ת'מילה, נתן לי ת'קהל
השם, נטע בי אמונה
לצעוד על הבמה, נתן לי כח על" (ג'ימבו ג'יי, בעזרת השם).
כמו שקורה בשירים, בכמה משפטים קצרים הם מצליחים ללכוד חוויה עמוקה. במקרה הזה מדובר בחוויה שמחוברת היטב גם לגישות הטיפוליות הנעזרות בכוח המרפא של הפעולה הדרמתית בשביל לקדם ריפוי של כאבים ופצעים, ואפילו מעבר לכך – את היכולת שלנו לנוע לכדי הגשמה עצמית של ממש.
פעמים רבות, איננו מודעים לכך שהזווית ממנה אנחנו מביטים על העולם, נובעת מתפקיד שאנחנו מגלמים. לא פעם יוצא שהתפקיד הזה מצמצם אותנו. פעמים אחרות דווקא מדובר בתפקיד שמרחיב את טווח התגובה, את אפשרות הבחירה, או בלשון של טיפול מבוסס קבלה ומחויבות (ACT) – תפקיד שמחויב לערכים שיקרים לנו כבני ובנות אדם.
אחת המטרות בטיפול היא לסייע לאדם להגדיל את ארגז הכלים שיאפשר לו להתמודד עם קשיים ולהגשים את שאיפותיו. בקטע הבא נבחן כיצד הסתכלות על תפקידי עצמי יכולה לסייע לאדם להרחיב את התפיסה שלו לגבי עצמו, וכך לסגל ולטפח יכולות שיאפשרו לו לפעול אחרת כשהוא נתקל בקושי החוזר על עצמו ומביא אותו לחוויית תקיעות ותסכול.
מה התפקיד שמנהל אותך?
רוברט לנדי, אחד מחלוצי הדרמה תרפיה, פיתח את תאוריית התפקיד, לפיה – ככל שהאדם מסוגל לגלם ולראות עצמו בתפקידים שונים, בהתאמה תיטב בריאותו הנפשית, יהיו לו החוסן הנפשי, תחושת הביטחון והמסוגלות להתמודד עם מגוון מצבים ולנוע להשגת היעדים החשובים לו.
כאשר אדם מגיע לטיפול, בהרבה מקרים, הוא תופס עצמו באפן מצומצם. התפיסה הזאת גורמת לו להיות בתפקיד מאד מסוים, אותו מכנה לנדי – "תפקיד דומיננטי". לדוגמה, אדם שעובר משברים, קשיים, ומצבים קשים, יכול להיכנס לתפקיד הקורבן. כל תפקיד נושא עימו שלל איכויות. בתפקיד הקורבן, רואה עצמו אותו אדם נזקק, חסר מזל, חסר יכולת לשלוט באירועים וכן הלאה.
בכדי לעזור לאדם זה לסגל תפיסה עצמית אחרת ומיטיבה, מציע לנדי לחפש את ה"תפקיד הנגדי". התפקיד הנגדי הוא אינו ההיפך הגמור, ואינו המצאה או בדיה – אלא תפקיד כלשהו שנמצא שם ברקע, ובמידה והאדם יצליח להבחין בו ולטפח אותו – זה יעזור לו לפתח תכונות שונות שיגדילו את טווח ההתמודדות שלו.
התפקיד הנגדי לתפקיד הקורבן הוא לרוב תפקיד הגיבור. דרך הסתכלות על החיים והקשיים מתוך תפקיד הגיבור, משתנה התפיסה העצמית, והאמירות כלפי העצמי גם כן: "עברתי את כל האירועים האלה, ואני עדיין כאן, עדיין יש לי שאיפות לצאת, אני לא מוותר". מתוך תפקיד הגיבור מפתח האדם איכויות של אומץ, תקווה, אמונה וכו’.
את המטפל רואה לנדי ב"תפקיד המנחה", שעוזר למטופל ליצור גשר בין התפקיד הדומיננטי לתפקיד הנגדי, בדרכים שונות.
דוגמאות לתפקידים: הבוגר האחראי, הליצן, הסדרן, המגשר, רס”ר המשמעת, השוטר הטוב, השוטר הרע, המרצה, ילד טוב ירושלים, המורד, המצוברח, הפסימי הנצחי, האופטימי הנצחי, גננת, מדריך רוחני, המציל, הסנגור ועוד. כל אחד מהתפקידים יכול באירוע מסויים לסייע ולעזור, ובאותה מידה, במידה והאדם מתקבע בו – יכול לייצר תסכול, תקיעות וחוסר בגמישות.
תרגול להרחבת רפרטואר התפקידים
נסו לחשוב על סיטואציה חוזרת ונשנית היוצרת חוויית תקיעות ותסכול. דמיינו אותה לרגע, על במה, כאילו אתם יושבים בתאטרון ורואים מחזה. כשאתם רואים עצמכם מהצד, נסו להבין באיזה תפקיד אתם. הסתכלו על הדמות שלכם במחזה הזה, ובדקו – למה דווקא היא בתפקיד הזה? כמה זמן היא כבר שם? היא מעוניינת בכך? מה היא מרוויחה בכך שהיא בתוך התפקיד הזה? מה המחיר שהיא משלמת? האם המחיר עולה על הרווח?
לבסוף שאלו את עצמכם: אם הייתי “מלוהק” מחדש להצגה הזאת, והיו נותנים לי לבחור באיזה תפקיד להיות – איזה תפקיד הייתי בוחר?
סימון התפקיד ממנו אנו רוצים ליצור מרחק, ולצד זה איתור התפקיד אותו נבקש לטפח – אלה הם מפתחות מרכזיים לשינוי דפוס הפעולה המוביל לתסכול ולתקיעות.
טיפוח “התפקיד הנגדי” יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות ומגוונות. השימוש בדרמה מושתת על תפיסה טיפולית יצירתית המסייעת לאדם למצוא דרך להביא ל”קדמת הבמה” חלקים המגבירים את היכולת לתגובה ספונטנית. דווקא בזמנים בהם תחושת ה”אין מוצא”, המלווה בתקיעות ובתסכול גוברת, הגישה לחלקים ותפקידים אלו מאפשרת לפרוץ דרך ולהתקדם להגשמת שאיפות משמעותיות בחיים.
לצד זה, המרחב הטיפולי הדרמתי מסייע להביא ל"עצמי הדומיננטי" איכויות חשובות של קבלה: הקשבה במקום ביקורת, חמלה במקום שיפוט, חופש להיות לא מושלם במקום מרדף אחר שלמות. כל אלה משמעותיות בשביל להפסיק להיות תגובתי לתפקיד שתלטן, ולהתחיל לראות אותו כתפקיד נוסף ב"ארגז התפקידים הפנימי" שלנו.
חיבור ל-ACT עצמי כהקשר: מי בתוכי פועל עכשיו?
המושג "עצמי כהקשר" הוא רעיון מרכזי בטיפול בקבלה ומחויבות (ACT), שמטרתו לעזור לאנשים לפתח גמישות פסיכולוגית וקבלה של חוויותיהם. מושג זה הוא אחד משישה מרכיבים שנמצאו נחוצים לצורך פיתוח גמישות פסיכולוגית.
ב-ACT, ה"עצמי כהקשר" מתייחס לרעיון שעל אף הנטייה לכך – איננו מוגדרים על ידי המחשבות, הרגשות והתחושות שלנו. המודעות לחוויות היא המשמעותית בתפיסת העצמי, ומכאן שחשוב לתרגל את היכולת להבחין בניואנסים ובהשתנות שלנו בשל מצבים שונים. רצוי להתחיל דווקא במקומות המוכרים: איזה מחשבות עולות כשאנו מגיעים למקום חדש? מהי התחושה שלנו בארוחה משפחתית? איזה רגש מתעורר כשאנחנו מוצאים עצמנו לבד?
הכרה ולמידה של השינוי שחל בנו בכל אחת מהסיטואציות לעיל ובאחרות, עוזרת לא "לצבוע" את העצמי שלנו כליל בעקבות חוויה מסוימת. במידה וחווינו כישלון או משבר כלשהו, יעלה בידינו לראות כי התחושות עולות מתוך הקשר ספציפי, ובהתאמה תפחת הנטייה של התחושות הללו "להידבק" אלינו, פרק הזמן שהם ילוו אותנו יקטן והן ההשפעה שלהן על שלל התחומים בחיינו.
בנוסף, באמצעות חיזוק היכולת לראות את ה"עצמי כהקשר", ניתן להכיר בכך שמחשבות ורגשות אינם בהכרח השתקפויות אמיתיות או מדויקות של המציאות. למעשה, הם רק אירועים מנטליים חולפים. הלמידה להתבונן באירועים נפשיים אלה בתחושת סקרנות ופתיחות, עוזרת לנו לראות את המציאות באור בהיר יותר, ולהגיב אליהם מתוך מקום שיש בו בחירה וספונטניות.
היכולת להבחין, מבלי להזדהות, בתפקיד דומיננטי שפועל בי, היא צעד ראשון ומשמעותי בדרך לבחירה מחודשת. זוהי תנועה מהזדהות לצפייה, מהזנה אוטומטית של הרגלים ישנים, לאפשרות לטפח הרגלים חדשים, כאלה שישרתו נאמנה את הערכים שלנו.
"כל פעולה שאתה עושה היא הצבעה בעד סוג האדם שאתה רוצה להיות"
במילים אלו, ג'יימס קליר, מחבר הספר "הרגלים אטומיים" מדגיש את העוצמה שבבחירה בפעולה קטנה. כל פעולה שאנו עושים, גם אם נראית זניחה, משקפת ערך או כיוון. היא יכולה לחזק את הקיים – או לאפשר צמיחה של תפקיד חדש.
פסיכודרמה מדברת על פעולה בתוך המרחב הטיפולי, שממנה האדם מתחיל את ההשתנות שלו בעולם כלפי חוץ, ובכך מבטאת תפיסה פסיכודינמית. ACT (טיפול מבוסס מיינדפולנס) כגישת CBT גל שלישי מרשה לעצמה לחשוב יחד עם המטופל באפן פרקטי, גם מחוץ לשעה הטיפולית, אלו פעולות ידברו את המאוויים והערכים של האדם מחוץ ביומיום.
היא מדגישה את החיפוש אחר פעולה כזאת כניסוי ותהייה, בו השאלה המובילה אותנו היא: העם זה עובד בשבילי? כלומר: האם הפעולה שבחרתי להוסיף ליומיום שלי היא כזאת שאני מצליח ליישם ובכך לקדם דבר מה יקר לליבי. בחזרה לתאוריית התפקיד של לנדי - אם החלטתי שתפקיד שהייתי רוצה הוא "הבריא"\"הספורטיבי", בשביל אדם אחד פעולה כמו להירשם לחדר כושר יכול לעבוד היטב ולהוות ביטוי התפקיד הזה. בשביל אדם אחר אותו מנוי יהווה עוד עדות להיותו "כשלון". התגובה האקטית לאמירה כזאת תהיה: זהו לא כשלון, זאת פשוט לא פעולה שעובדת בשבילך.
המטריקס הפסיכודרמתי: לפרוט את התפקיד לפעולות יומיומיות
המטריקס הקלאסי של ACT פותח כדי לסייע לאנשים לזהות הבחנות בין פעולה מונעת מהימנעות לבין פעולה מונעת מערכים, ולבחור בהתנהגות מחויבת ערכים, שמקדמת גמישות פסיכולוגית. בכדי לתרגם את הרעיונות האקטיים לשפה יישומית המשלבת בתוכה את שפת הטיפול בדרמה, פיתחתי את המטריקס הפסיכודרמתי. מטריקס זה נועד להציע למטפלים ומטפלות ממגוון הקשת ערוץ נוסף לזיהוי של ערכים והתחייבות אליהם בפעולה.
לצד זה אני מציע כאן גם תבנית עבודה, שיכולה להתחיל בתוך החדר עם התרגול שניתן לעיל, ולהמשיך החוצה בעזרת מטריצה המאפשרת התבוננות על תפקידים, הבאת איכויות של קבלה לתפקיד דומיננטי המונע מהימנעות, ועיבוי תפקיד נגדי המבטא את הערכים והרצונות בעזרת הצעת התנהגויות לשגרה היומיומית.
המטריקס הפסיכודרמתי מקביל למטריקס של ACT, וכולל ארבעה חלקים. החלק התחתון נמצא בעולמנו הפנימי והלא נראה לעין, המונע על ידי "תפקידים פנימיים" אותם אנו מגלמים. החלק העליון הוא ביטוי בהתנהגות של תפקידים אלו. השאיפה שלנו, בין אם בעבודה אישית בעזרת המטריקס, ובין אם בעבודה עם מטופל.ת, היא לאתר פעולות שיעזרו לתפקיד הנגדי, המדבר את הערכים שלנו לקבל במה במרחב הפנימי והחיצוני. מהצד השני - לקיים עבודה של קבלה עם התפקיד הדומיננטי, בכדי למתן את השפעתו הנפשית וההתנהגותית על חיינו.
4. פעולות קטנות לטיפוח התפקיד הנגדי – צעדים אפשריים, ברי-השגה, שתואמים את הערכים שהתפקיד מבטא.
| 3. פעולות אופייניות לתפקיד הדומיננטי
|
2. זיהוי התפקיד הנגדי – שם, מונולוג פנימי, רגשות ותחושות מהם הוא מונע. | 1. התפקיד הדומיננטי – איך קוראים לו? מה המונולוג הפנימי שלו? רגשות ותחושות מהם מונע
|
דגשים לעבודה הטיפולית:
1. תפקיד דומיננטי - עבודה של קבלה
- חשוב להזמין גישה סקרנית ולא שיפוטית כלפי התפקיד שעולה שוב ושוב.
- הנחיה מתוך הבנה שהתפקיד הדומיננטי נולד מהקשר, צורך, ניסיון לשרוד או להשתייך.
- המטרה אינה לשנות את התפקיד, אלא לפגוש אותו כמו שהוא, עם האיכויות שהוא נושא, וגם עם המחירים.
- הדגש הוא על קבלה, הכרה, ולעיתים גם הוקרת תודה
2. תפקיד נגדי - מרחב של חיפוש לתפקיד "שקט\נסתר\מושתק" שמדבר את הערכים שלי
- חיפוש אחר קול פנימי אחר, לאו דווקא ברור או מגובש.
- שאלות טובות הן: מה בי מבקש משהו אחר? מה בתוכי מתכווץ שוב ושוב?
- איפה שיש כאב יש בדרך כלל משהו חשוב שלא מקבל ביטוי.
- הכוונה היא לא להמציא "תפקיד טוב" אלא לאפשר הופעה של חלק שמעוגן בערכים ובמשאלה להגשים יותר חלקים מעצמי.
- לא לדעת מראש, אלא לתת לו להופיע ולהתהוות.
3. פעולות אופייניות לתפקיד הדומיננטי: מה אני עושה כשאני מונהג על ידו?
- לעודד ניסוח של פעולות גלויות, יומיומיות, שמתרחשות כשאני פועל מתוך התפקיד הזה.
- הדגש הוא על קונקרטיות: מה רואים? מה שומעים? מה אני עושה בגוף, בדיבור, בהתנהלות?
- חשוב לזהות את הדפוסים שחוזרים על עצמם - גם אם הם קטנים, שגרתיים או נעשים באוטומט.
- לא לשפוט את הפעולות, אלא להתבונן בהן בבהירות, מתוך סקרנות ואחריות.
4. פעולות קטנות לטיפוח התפקיד הנגדי: צעדים אפשריים, ברי-השגה, שתואמים את הערכים שאני רוצה לחיות על פיהם.
- לעודד בחירה בפעולות פשוטות, ברורות וישימות, שאינן תלויות בנסיבות חיצוניות יוצאות דופן.
- ההנחיה מכוונת לחיבור בין פעולה לבין ערך: מה מתוך מה שחשוב לי יכול לבוא לידי ביטוי, ולו באופן קטן?
- חשוב להבהיר שמדובר בניסוי, לא בהתחייבות. מה שעובד משאירים, מה שלא – לומדים ממנו.
- הדגש הוא על תנועה עדינה מתוך בחירה, לא על שינוי חד או תיקון מהיר.
דוגמה לעבודה עם מטריקס – תפקיד "המרצה"
לשם ההמחשה, אני מביא כאן דוגמה לתהליך עבודה עם תפקיד דומיננטי שאני מכנה "המרצה". הדוגמה מבוססת על מקרים שפגשתי לאורך הדרך, לצד שימוש בדמיון כדי לרקום תמונה של תהליך פנימי אפשרי. מטרת הדוגמה היא להמחיש כיצד ניתן להתבונן דרך עיני המטריקס הפסיכודרמתי בתפקיד שמופעל מתוכנו, לזהות את מקורות ההפעלה שלו, ולהציע כיוון לתפקיד נגדי שנשען על ערכים, תוך תרגום לאפשרויות פעולה קטנות ויומיומיות.
4. פעולות קטנות לטיפוח התפקיד הנגדי – צעדים אפשריים, ברי-השגה, שתואמים את הערכים שהתפקיד מבטא. - אומר "לא" לבקשה שלא מתאימה לו - משתף בצורך רגשי מול אדם קרוב מבלי להתנצל - מציע חלופה כשהוא לא יכול להסכים להצעה מסוימת - מבקש עזרה כשזקוק לה - יוזם שיחה על נושא רגיש במקום להימנע ממנו - לוקח הפסקה כשהוא מרגיש מוצף, גם אם אחרים ממשיכים
| 3. פעולות אופייניות לתפקיד הדומיננטי - קם להכין קפה לעובדים גם כשלא מתחשק - שולח הודעת "הכול בסדר?" אחרי שיחה מתוחה - מציע להסיע מישהו למרות שזה עיקוף גדול בשבילו - מביא עוגה לימי הולדת של אחרים גם כשהוא עייף - נשאר לעזור בסוף הפגישה למרות שיש לו התחייבות אחרת - אומר "מה שתחליטו סבבה מבחינתי" למרות שיש לו העדפה ברורה מתנדב למשימות בלי שמבקשים ממנו
|
2. זיהוי התפקיד הנגדי: האסרטיבי מונולוג פנימי: יש לי זכות לומר את מה שאני צריך. אני לא חייב להסכים עם כולם כדי שיאהבו אותי. מותר לי להציב גבול מתוך כבוד לעצמי ולזולת. זה בסדר להגיד "לא", גם אם מישהו יתאכזב. הכנות שלי לא מרחיקה היא יוצרת קירבה אמיתית. אני חשוב לא פחות מאחרים, וכשאני בוחר בעצמי, אני גם יכול להיות נוכח יותר מול האחר.
רגשות ותחושות מהם הוא מונע: ביטחון, שלווה, גאווה, חמלה עצמית, סיפוק, אהבה, אומץ, שמחה, כנות, קבלה. תחושת מרחב בבית החזה. | 1. התפקיד הדומיננטי: המרצה מונולג פנימי: אני פשוט לא יכול לאכזב. כל פעם שמבקשים ממני משהו הגוף שלי כבר אומר "כן" עוד לפני שהספקתי לחשוב. לא נעים לי. אני לא רוצה להיתפס כאגואיסט, או כחסר רגישות. זה כאילו שיש בי חלק שחייב לוודא שכולם יהיו מרוצים גם אם זה בא על חשבוני, אחרת ארגיש אשמה.
רגשות ותחושות מהם מונע: פחד (מדחייה, קונפליקט, בדידות) אשמה, בושה, חרדה, לחץ בחזה, רעד בידיים.
|
לסיכום,
המטריקס הפסיכודרמתי מזמין אותנו לתרגל הבחנה בין דפוסים אוטומטיים לבין פעולות ערכיות, מתוך משחקיות, סקרנות וחקירה פנימית. המטרה היא לא "לבטל" את התפקיד הדומיננטי אלא לאפשר לעצמנו לראות אותו, להבין אותו, ובמקביל גם לבחור אחרת.
הוא נולד מתוך שילוב של ידע עדכני מגישות מבוססות ראיות, יחד עם פרקטיקה דרמטית חיה – מתוך רצון לשמר את העבודה הדרמתית והפסיכודינמית, תוך פתיחת אפשרות למתן כלי שעשוי לתת עוגן ותוכנית עבודה ליצירת שינוי.
________________________________________
למשוב, חומרים נוספים או הזמנת סדנה בנושא, ניתן לפנות אליי, אודי גולדשטיין פסיכותרפיסט, מדריך ומרצה. מטפל בפסיכודרמה ובגישות מבוססות מיינדפולנס udigol82@gmail.com | www.feelbetter.co.il
עוד תכנים בסגנון ניתן לקבל בקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו: https://chat.whatsapp.com/JV3ulCe21UW2sR0wpsIB9Y
Comments